סוגי המוצרים השונים (טיפולוגיות)

אנו חיים בעולם שבו משמשים בערבוב מושגים שונים ומשונים המתייחסים לקרמיקה ופורצלן.
בלבול השמות והמושגים נובע הן ממורכבות הנושא וטכנולוגיות הייצור השונות בהן משתמש הענף והן מחוסר ידע המוביל לטעויות בהכרת החומרים ולפיכך, במקרים לא מעטים, לשימוש בחומרים לא מתאימים לייעוד הנבחר.

בפרק זה נבהיר את הדברים באופן מקצועי על בסיס השפה (הטרמינולוגיה) המקובלת בין הגופים הבינלאומיים הקובעים את הגדרות המוצרים והתקנים.

הבהרת מושגים מרכזיים בענף:

  • מה זה קרמיקה?
  • מה זה גרניט פורצלן?
  • מה ההבדל בין קרמיקה ובין פורצלן?
  • מה הם אריחים מזוגגים ואריחים לא מזוגגים? מה ההבדלים ביניהם? 
  • מה זה Full Body?
  • מה זה אריח מבריק, אריח לפטו, אריח הונד ואריח מלוטש? מה ההבדלים בניהם?
  • מדוע יש צורך בסוגים כה רבים של מוצרים?

 

הסיבה לקיומם של חומרים שונים  

  1. צרכים שונים – שימוש ביתי (פנים – חוץ)/ שימושים מסחריים/ שימושים תעשייתיים.
  2. טעמי קהל – אריחים גדולים/ אריחים קטנים; אריחים בגימור מט/ אריחים מבריקים. 
  3. סיבות מיקרו כלכליות – מחירים שונים המאפשרים פתרון ללקוחות/ צרכים שונים.
  4. סיבות מקרו כלכליות
    הסיבות לקיום סוגים שונים ומגוונים של תהליכי ייצור הן בעיקרן כלכליות (לא מעט פסיכולוגיות) וטכניות. התחרות הגוברת בעולם בנושא אריחי הקרמיקה מאלצת את היצרנים לפתח סוגים חדשים של מוצרים וכן עיצובים חדשים ומתקדמים שנועדו לבדל אותם מהמתחרים. האיטלקים הם המובילים בעולם בתחום החדשנות (בייצור ובעיצוב) ושאר המדינות עושות מאמצים רבים לחקות את המוצרים והטכניקות החדשות. 
    המוצר הבסיסי בתחילת שנות ה-60 היה החומר המוכר כחרסינה כשייעודו העיקרי היה חיפוי קירות. עם השנים התפתחה הטכנולוגיה והקרמיקה הפכה למוצר אולטימטיבי עבור ריצוף בנוסף לייעודה באריח לחיפוי קיר.
    פיתוח סוגי פורצלן רבים (מזוגג, גוף צבוע, לא מזוגג) נבע הן מהצרכים השונים והמגוונים והן משאיפת היצרנים האיטלקים להקדים את השוק ולצמצם את התחרות.עקב התקדמות הטכנולוגיה והפיכתה לנגישה לכל היצרנים בעולם, הצליחו המתחרים לצמצם פערים מול היצרנים האיטלקים. יתרון היצרנים האיטלקים נעוץ בעיצוב ולפיכך ניתן לראות חיקויים של מוצרים אלה על ידי יצרנים ממדינות שונות.
    יצוין שכיום קיים ייצור לא מבוטל של אריחי קרמיקה אולם חלקו של הפורצלן המזוגג, ובעיקר פורצלן צבוע, עולה בהדרגה. יתירה מכך, ככל שהאריח גדול יותר (60X60, 90X90,120X120) קיים סיכוי רב יותר שמדובר בפורצלן (לא מזוגג או צבוע) עקב החוזק הנדרש מאריח כזה.

    ההתייחסות להלן הינה לאריחים שיוצרו בכבישה (B) ולא לאריחים שיוצרו בשיטת השיחול (A)
לקביעת פגישה עם מומחה ללא התחייבות